Magdalena Październik 11, 2018 Brak komentarzy

Sposób na RODO

W świetle obecnie panującego prawa dotyczącego ochrony danych osobowych, firmy consultingowe, jednostki certyfikujące i im podobne mają duże pole do manewrów. Ale i my nie próżnujemy. Obowiązki stawiane przed przedsiębiorcami budzą pewne wątpliwości względem stosowania Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Większość zabezpieczeń w sferze pozainformatycznej nie jest problemem. W przypadku tej drugiej pojawia się wiele zapytań. Nie ukrywając ciężko dziś spotkać firmę, która choć w minimalnym stopniu nie korzystała z dobrodziejstw XXI w. Dlatego też przedsiębiorcy tak licznie zaopatrują się w rozwiązania na najwyższym poziomie.

Jakiś czas temu opowiadaliśmy o systemie blueCompact firmy Winkhaus. Tymczasem powracamy do tematu w odniesieniu do niniejszego rozporządzenia. Przede wszystkim użytkownik systemu blueSmart jest identyfikowany za pomocą klucza. Klucz jest swoistym nośnikiem danych dzięki technologii RFID (wykorzystuje fale radiowe do identyfikacji osób i przedmiotów na odległość). Sposób obsługi jest podobny do klasycznego klucza. Wsuwamy klucz do wkładki i przekręcamy. Dostęp danego klucza do pomieszczenia, budynku jest ograniczony czasowo. Po upływie ważności klucza dostęp nie jest możliwy. Jednakże, aby wejście było możliwe, klucz należy aktualizować. Polega ona na umieszczeniu klucza w czytniku blueSmart. Okres ważności klucza można dowolnie regulować, w zależności od systemu funkcjonowania użytkowników w obiekcie. Czytnik aktualizujący (najczęściej) jest montowany przy wejściu do budynku, po to, by codzienna aktualizacja stała się naturalnym odruchem.

Czytnik jest nie zwykle istotnym elementem systemu blueSmart. Jest stale połączony z siecią komputerową i komunikuje się z oprogramowaniem zarządzającym, zainstalowanym na serwerze. To właśnie tam gromadzone są dane dotyczące praw dostępu do poszczególnych pomieszczeń dla każdego klucza. Zmiany dokonywane przez administratora są przesyłane do czytnika i tam oczekują do momentu kolejnego logowania za pomocą klucza. Czytnik jednocześnie zapisuje dane na kluczach i tym samym odczytuje dane tam zapisane przez używane wkładki. Tym sposobem administrator jest informowany o stanie baterii wkładek oraz aktywności kluczy w poszczególnych wkładkach.

Jakie dodatkowe zabezpieczenia?

Bywają miejsca, sytuacje, gdzie dostęp do pomieszczeń musi być wyjątkowo strzeżone. Ryzyko zgubienia klucza istnieje zawsze ! Dlatego też system blueSmart umożliwia ustawienie konieczności aktywowania klucza co kilka godzin z możliwością zastosowania dodatkowego zabezpieczenia w postaci aktywacji klucza kodem PIN. Niezbędny do tego jest dotykowy wyświetlacz współpracujący z czytnikiem aktualizującym. Jedną z jego funkcji jest pobieranie kodu PIN przy próbie aktualizacji klucza.

Jeśli zaistnieje taka potrzeba, czytników aktualizujących w systemie może być więcej. Dzięki podłączeniu do sieci komputerowej, administrator może zdalnie ze swojego komputera zarządzać dostępami w wielu rozproszonych lokalizacjach, tworząc jeden spójny system. Administrator może przypisać różnym kluczom różne profile. Jest ich 16 do wyboru, a każdy z nich może być dowolnie konfigurowany.

Często używanymi podzespołami systemu blueSmart są czytniki offline, służące do sterowania elektrycznymi urządzeniami, np. elektrycznie sterowane drzwi, przejścia wyposażone w elektrorygle lub zwory elektromagnetyczne. Podobnie jak wkładki, czytniki offline posiadają wbudowany zegar z kalendarzem, dzięki któremu rejestrują datę i godzinę użycia danego klucza. Pamięć rejestru pozwala na zapis ostatnich 2000 użyć. System Winkhaus blueSmart pozwala także na zabezpieczenie szafek, witryn, kontenerów za pomocą elektronicznych zamków. W zamkach meblowych blueSmart również funkcjonuje system rejestracji użytych kluczy. Ma to istotne znaczenie dla wspomnianej wcześniej ochrony danych osobowych.

Kolejną użyteczną funkcją klucza blueSmart jest rozpoznawanie użytkowników w obcych systemach elektronicznych. Idealnym przykładem wykorzystania tej metody jest użycie kluczy do logowania użytkowników na urządzeniach drukująco-kopiujących. Czytnik podłączony do takiej drukarki pozwala na wydruk dokumentów do rąk konkretnej osoby, po jej uprzednim zalogowaniu. Nie ma obaw, że wydrukowane dokumenty trafią w niepowołane ręce.

Reasumując, system dostępowy blueSmart jest idealnym rozwiązaniem dla firm ceniących sobie praktyczne i elastyczne zarządzanie systemem ochrony pomieszczeń i dokumentów. Jest to system nie wymagający montażu kłopotliwego okablowania, wręcz przeciwnie! Daje możliwości ograniczenia kosztów i czasu montażu systemu w obiekcie. Ponadto jego minimalistyczny design komponuje się zarówno w nowoczesne jak i klasyczne wnętrza.